Forretningsorden

Forretningsorden for HavdrupListen 

Denne forretningsorden gælder for bestyrelsen i HavdrupListen i Solrød Kommune.  

 

1.0 Konstituering 

1.1 Bestyrelsen træder sammen for at konstituere sig umiddelbart efter den ordinære generalforsamling. 

1.2 Bestyrelsen vælger på det konstituerende møde blandt sine medlemmer (1) en formand, (2) en økonomiansvarlig (kasserer), (3) en næstformand, (4) en medlemsansvarlig, (5) en web-master. Dette i overensstemmelse med vedtægternes § 8. Herudover kan bestyrelsen, hvis der er behov, vælge en daglig administration af it-systemer, medlemsfortegnelser, m.m. uden for bestyrelsens kreds. Valgene sker med simpelt stemmeflertal, og ved stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning. 

1.3 Formanden, næstformanden og kassereren udgør bestyrelsens forretningsudvalg. Dette udvalg varetager foreningens daglige drift i perioder uden for bestyrelsesmøderne. Nødvendige beslutninger i perioden forelægges bestyrelsen på førstkommende bestyrelsesmøde. 

1.4 Udover de i punkt 1.2 og 1.3 nævnte valg kan bestyrelsen vælge at nedsætter følgende arbejdsgrupper hvis der findes behov: 

  • Arbejdsgruppe til Kommunevalg 
  • Arbejdsgruppe til gennemførelse af div. arrangementer 
  • Arbejdsgruppe til kontakten til medlemmerne 

 

1.5 Bestyrelsens medlemmer honoreres ikke, men kan få refunderet udgifter i forbindelse med udførelsen af deres hverv i bestyrelsen. 

 

2.0 Indkaldelse af møde 

2.1 Bestyrelsen afholder ordinært bestyrelsesmøde 6-8 gange om året. De faste bestyrelsesmøder aftales allerede på det konstituerende møde for et år ad gangen. 

2.2 Formanden skal sikre, at bestyrelsen derudover holder møde, når det er nødvendigt, eller når det kræves af et bestyrelsesmedlem eller revisor. 

2.3 Formanden skal sikre, at alle medlemmer af bestyrelsen indkaldes. Indkaldelse skal ske pr. mail med mindst otte dages varsel. Varslet kan dog forkortes, hvis det er nødvendigt af hensyn til en sags hastende karakter. 

2.4 Indkaldelse til bestyrelsesmøder skal indeholde dagsorden med indstilling til beslutninger og være suppleret med eventuelt skriftligt materiale, som er nødvendigt for at vurdere og behandle emnerne på dagsordenen. 

Dagsordenen skal som minimum indeholde følgende emner: 

  1. Referat fra sidste møde til godkendelse 
  2. Godkendelse af mødets dagsorden 
  3. Formandens redegørelse om aktuelle emner samt oplæg til beslutninger 
  4. Orientering fra de enkelte bestyrelsesmedlemmer om deres ansvarsområde siden sidst 
  5. Orientering om foreningens økonomi 
  6. Evt. status fra byrådet fra det/de valgte byrådsmedlemmer 

 

3.0 Afholdelse af bestyrelsesmøde 

3.1 Bestyrelsesmøder ledes af formanden. 

3.2 Bestyrelsesmøder afholdes som udgangspunkt ved fysisk fremmøde, men kan afholdes skriftligt eller elektronisk efter formandens bestemmelse, hvis det er foreneligt med bestyrelsens arbejde. Ethvert medlem af bestyrelsen kan dog altid forlange, at der sker en mundtlig drøftelse. 

3.3 Bestyrelsen kan træffe beslutninger, når mindst halvdelen af medlemmerne er tilstede. 

3.4 Alle beslutninger i bestyrelsen træffes med simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. 

 

4.0 Referat af møde 

4.1 Der udarbejdes referat af drøftelserne og beslutningerne på et bestyrelsesmøde. Af referatet skal det fremgå, hvem der har ledet mødet, hvem der har deltaget i mødet, hvad dagsordenen for mødet har været, og hvad beslutningerne i relation til hvert enkelt punkt på dagsordenen har været. 

4.2 Der udpeges en referent på hvert møde. Denne sørger for, at skrive referat af et bestyrelsesmøde og udsendes til bestyrelsens medlemmer senest otte dage efter bestyrelsesmødet. 

4.3 Et bestyrelsesmedlem, der har været til stede ved et bestyrelsesmøde, og som er uenig i en truffet beslutning, har ret til at få sin mening indført i referatet. Eventuelle bemærkninger til et referat skal meddeles formanden senest otte dage efter modtagelse af referatet. 

 

5.0 Bestyrelsens opgaver 

5.1 Bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse af foreningen og har ansvar for foreningens daglige drift, herunder kontakten til foreningens medlemmer. 

5.2 Bestyrelsen behandler efter behov og mindst én gang årligt følgende emner: 

  • Årsbudget og -regnskab, 
  • Ledelses- og organisationsforhold, 
  • Målsætning, strategi og forretningsplan, 
  • Gennemgang og eventuelt ændring af forretningsordenen. 

 

 6.0 Bestyrelsens beslutningskompetence 

6.1 Bestyrelsen behandler og træffer beslutning i alle spørgsmål, der efter foreningens forhold er af betydning for foreningens drift, strategier mv., herunder opretholdelse af partiets politiske linje og vælgerforeningens formål. 

 

7.0 Foreningens ansigt udadtil 

7.1 Formanden har bestyrelsens kontakt til administrationen i kommunen og til den HavdrupListens gruppe på rådhuset og er foreningens talsmand udadtil, medmindre formanden i konkrete tilfælde delegerer opgaven til et andet medlem af bestyrelsen. 

 

8.0 Tavshedspligt 

8.1 Bestyrelsens medlemmer har tavshedspligt med hensyn til alt, hvad de erfarer i deres egenskab af bestyrelsesmedlemmer og deres byrådsmedlem, medmindre der er tale om forhold, som efter sagens natur skal bringes til tredjemands kundskab. 

 

9.0 Andre bestemmelser 

9.1 Forretningsordenen træder i kraft på den dato, der er anført nedenfor, og underskrives af alle bestyrelsens medlemmer. Forretningsordenen skal særskilt underskrives af alle bestyrelsesmedlemmer, der indvælges efter ikrafttrædelsesdatoen. 

 

Således vedtaget den 28. august  2022 af HavdrupListens bestyrelse. 

Vil du være med ?
Vil du også være med til at gøre en forskel.....

Som medlem af HavdrupListen er du med til at forme og gennemføre HavdrupListens politik og mærkesager. Du får indblik og indflydelse på dit lokalområde og bliver en del af et stærkt fællesskab af lokalt forankrede ildsjæle.

Meld dig ind her

Meld ind
Seneste nyt

1 week ago

📝Havdruplisten har afholdt opstillingsmøde 📝Formand Bo C. Christiansen - byrådskandidat for Havdruplisten bliver spidskandidat 🥳Christian Vang - byrådsmedlem for HavdrupListen står som 2er på listen 🥳Der vil løbende blive annonceret flere lokale ildsjæle som ønsker at stille op for Havdruplisten 🥳Har du noget på hjertet, eller ønsker at være med, så kontakt os endelig 🥰 ... See MoreSee Less
View on Facebook

1 week ago

Lokalplan for Havdrup Hovedgade genoptages. Arbejdet med en ny lokalplan for Havdrup Hovedgade har siden 2021 været sat på pause, som følge af arbejdet med og vedtagelsen af Havdrup Helhedsplan. I Kultur- og Naturudvalget har vi i denne uge igangsat arbejdet for en ny lokalplan for Havdrup Hovedgade. Det nye plangrundlag skal bl.a. muliggøre en eventuel supercykelsti fra Køge til Roskilde via Havdrup, og skal desuden tage stilling til udpegninger af det bevaringsværdige kulturmiljø, som en del af Havdrup Hovedgade er udpeget som fra amternes tid. Der vil blive taget afsæt i input fra det borgermøde, der blev holdt i efteråret 2021, ligesom borgere, erhvervsliv og relevante foreninger vil blive inddraget løbende gennem processen. Sideløbende med en ny lokalplan er der afsat 3,7 mio. kr. til fornyelse af Havdrup Hovedgade, der har til hensigt at skabe en mere stille hovedgade med grøn forskønnelse. Renoveringen af Hovedgaden er tiltrængt, og vil blive tænkt ind i lokalplansarbejdet. Der projekteres i 2025 og renoveringen forventes udført i løbet af 2026. ... See MoreSee Less
View on Facebook

3 weeks ago

Lys på Yderholmstien 💡🚲Havdruplisten havde sammen med Liberal Alliance et medlemsforslag på dagsordenen til dagens byrådsmøde.Det er nemlig muligt at ansøge 'Puljen til cykelprojekter' om penge til at betale halvdelen af udgiften til at lave belysning på cykelstien langs Yderholmvej fra Jersie Landsby til Solrød Landsby.Det er en ganske kort strækning, der mangler gadelamper. Til gengæld er stien en skolevej for de elever, der bor i Jersie Landsby og cykler til Køge Bugt Privatskole eller omvendt elever, der bor i Solrød Landsby og cykler til Jersie Lilleskole. Også Jersie Landsbys 10. klasse elever bruger cykelstien til at komme i skole.Vi ved, at det af flere grunde er rigtig godt, hvis børn cykler i skole. Derfor er det også vigtigt, at gøre skolevejen tryg og sikker.Et enigt byråd stemte for at få sendt en ansøgning. Og så er det bare at krydse fingre for positiv tilbagemelding. ... See MoreSee Less
View on Facebook

1 month ago

Ny kommuneplan for Solrød Kommune... Hvad betyder det?Kommuneplanen er den som sætter de overordnede rammer for kommunen de næste 12 år - herunder hvad arealer kan anvendes til, samt udviklingen af kommunen.Det er både natur, boliger, erhverv, detail og meget mere.Husk - fordi noget står i kommuneplanen, betyder det ikke at det bliver en realitet - det gør det blot muligt.Der var åbent hus i Jersie forsamlingshus , hvor vi var forbi for at se hvilke ændringer der er lagt op til - der var kort, med forskellige temaer, som visuelt viste ændringerne.Vi vil anbefale jer at kigge forbi næste åbent hus som finder sted i Havdrup Idrætscenter (i det grønne område) torsdag d. 13/3 kl 15-18.I vil kunne spørge indtil noget det område som er interessant for jer.Et udpluk for Havdrup og landsbyerne, som er interessante:- Alle landsbyerne får en justering af afgræsningen af landsbyen- Havdrup bymidte får en strategi for levende bymidte- Der er åbnet op for, hvor det er muligt at lave skovrejsning- Supercykelsti igennem Havdrup bliver tilføjet- Udpegningen af hvor Havdrup kan udstykkes med flere boliger (Ørnesædevej) bliver tilføjet- Perspektivareal til boliger i Solrød landsby udgårOg maaaaange flere spændende ting! Kig forbi Havdrup idrætscenter på torsdag og få kommunens dygtige planfolk til at forklare jer om hvad det betyder og hvilke ændringer der påvirker netop dig.Deadline for høringssvar er d. 8 april 2025 - der er borgermøde d. 18 marts kl 18.30 i Aktivitetscenteret i Solrød - se mere i begivenheden på nedenstående linkfb.me/e/63VpW4I5R ... See MoreSee Less
View on Facebook

Havdruplistens nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv løbende orienteret.