En sikker krydsning af jernbanen i Havdrup har været på tegnebrættet i mere end 35 år. Af lokalplan 216.1 fra 1991 står der, at “der udlægges i planen et areal til en stiunderføring under banen på Lindevej”.

Af analysen om de trafikale forhold omkring Havdrup Bymidte, som er blevet forelagt byrådet i Solrød Kommune, så konkluderes den nuværende krydsning – ikke overraskende – som værende uhensigtsmæssig for lette trafikanter.

En trafikanalyse viser, at der ikke er plads nok til cyklister, som derfor ofte vælger at benytte fortovet for at føle sig sikre. Der cykles i manøvre på vejbanen, for at få en mere vinkelret krydsning af skinnerne, hvilket giver risiko for uheld.

Mange af de mindste skolebørn kører til og fra skole morgen og eftermiddag – i myldretiden – og er særligt udsatte.

Men derudover så dokumenterer analysen også uhensigtsmæssigt cykling modsat kørselsretningen, når man kommer fra Lindevej og skal mod stationen/Havdrup Bymidte.

I alle de år, hvor en sikker krydsning ikke er blevet prioriteret, er Havdrup vokset. Trafikken øges, den bliver tungere og jernbanen bliver i stigende grad en flaskehals morgen og eftermiddag. Der mangler sikre skoleveje, særligt fra Havdrup Vest.

Det eneste der er sket med en sikker krydsning i de mere end 35 år, der er gået er, at løsningerne kun er blevet dyrere. F.eks. er en tunnelløsning steget fra en estimeret anlægspris på mellem 7,5 – 9,5 mio. kr. i 2021 til anslået 19 mio. kr. i 2025.

Sikker krydsning er blevet undersøgt de seneste år, både med og uden finansiering fra Banedanmark. Et enigt byråd har besluttet, at der fortsat skal arbejdes videre med muligheden for etablering af enten en tunnelløsning under banen eller en krydsning i niveau med banen.

Selvom der er løsninger, der på papiret er billigere end andre, så skal man ikke lade sig forblænde af prisen. F.eks. er det ikke belyst, hvilke løsninger, som Banedanmark kan være med på og hvilke ekstra omkostninger, der kan være forbundet med f.eks. en krydsning i niveau. Eller hvordan en tidshorisont kan se ud. Vi ved fra etablering af cykelsti mellem Kr. Skensved og Naurbjerg, som tidligst ventes færdig i 2028, at Banedanmark er svære arbejde.  

En sikker krydsning syd for Havdrup Station til Lindevej har været på tegnebrættet i årevis, og det vil være med til at skabe en bedre sammenhængskraft fra vest til øst og lede særligt skolebørn til det gode stinet, som vi har øst for jernbanen op til Havdrup Skole og Idrætscenter.

I HavdrupListen opfordrer vi det nuværende byråd – og det byråd, der skal vælges til november at vi får prioriteret en sikker krydsning i Havdrup, mens det økonomisk stadig er realistisk.

Indlæg i Sydkysten april 2025 af Christian Vang

Havdruplistens nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv løbende orienteret.